X zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Bezpłatna infolinia: 0 800 493 494

 

 

Do dobrego funkcjonowania bardzo jest potrzebne radzenie sobie z emocjami. Oznacza to, że umiesz zauważyć w sobie emocję, umiesz ją nazwać i odpowiednio wyrazić. WYRAŻANIE EMOCJI jest kluczowe dla utrzymania równowagi psychicznej i nie ma w tym nic wstydliwego czy niewłaściwego. Brak odpowiedniego wyrażania emocji powoduje pogłębianie się stresu.  Możesz zapisywać swoje emocje w dzienniku lub mówić do siebie na głos, co czujesz. Jeśli czujesz coś przyjemnego – wyraź to odpowiednio. Jeśli czujesz złość lub gniew zrób coś, by to z siebie wyrzucić. Zrób to tak, by nie krzywdzić siebie lub innych. Jeśli chcesz coś mocno kopnąć, to kopnij piłkę, nigdy własną druga nogę lub inną osobę 

 

Prosta metoda na emocje:

Jeśli chcemy nauczyć się rozumieć emocje,  powinniśmy zacząć je analizować, żeby wiedzieć, jakie sytuacje wywołują w nas konkretne odczucia.

 

Jak oswajać emocje:

 

  • Zauważ – nie uciekaj przed emocjami, zauważ, co się z Tobą dzieje. Zauważ, czy to są myśli czy może uczucia w ciele.
  • Nazwij – spróbuj nazwać to, co właśnie odczuwasz: radość, smutek, szczęście, wściekłość, coś innego. Nie musisz tego nazywać precyzyjnie, możesz to opisać lub użyć metafory. Nazwij też to, ci czujesz w ciele – ucisk w piersiach, coś się przewraca w żołądku. Bardzo często silnym emocjom towarzyszą odczucia w ciele. Naucz się, jak reaguje Twoje ciało
  • Poczuj – pozwól sobie przez chwilę zatopić się w tym, co czujesz. Pobyć z tym. To pozwoli zrozumieć Ci lepiej swoją emocję, a także da Ci czas na jej stopniowe uspokojenie lub oswojenie się z nią.
  • Wyraź – ukrywanie emocji i udawanie, że nic nas nie rusza, to prosta droga do kłopotów emocjonalnych i życiowych. „Zamiatanie” emocji pod dywan niczego nie rozwiązuje, nie przynosi ulgi. Może natomiast przynieść depresje czy kłopoty z funkcjonowaniem takie jak np. kłopoty ze snem.  Postaraj się wyrażać swoje emocje adekwatnie do tego czujesz. Jeśli czujesz wściekłość, złość czy smutek – pozwól sobie na to. Wykrzycz to, uderz w poduszkę, idź pobiegać lub na siłownię. Znajdź swój sposób na to. To samo dotyczy innym emocji, także tych pozytywnych.
  • Działaj – chodzi o to, by wyciągnąć wnioski z przeżywanych emocji, uczyć się siebie. By tworzyć swój własny elementarz zarządzania swoimi emocjami. Jeśli jest coś, co możesz zrobić, co sprawi, że Twoja emocja zostanie szybciej oswojona lub głębiej przeżyta, to warto to zrobić. Możesz też skupić się na działaniach, które pomogą Ci w przyszłości, np. jeśli już wiesz, że coś konkretnego wywołuje w Tobie niepokojącą Cię emocję, to może możesz się do Tego przygotować.

 

Pamiętaj, że emocje towarzyszą Ci przez całe życie. To jest część człowieczeństwa, więc im lepiej poznajemy siebie pod tym kątem, tym lepiej umiemy sobie radzić z emocjami.

Poniższe ćwiczenie może być przydatne:

 

 

1.Wybierz emocje, które odczuwasz teraz lub które odczuwałeś dzisiaj. Powyższa mapa emocji może być przydatna, jeśli masz problem z nazwaniem tego co czujesz.

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. Usiądź wygodnie, w ciszy i spokoju. Sprawdź, co mówi Twoje ciało, gdzie czujesz w ciele konkretną emocję. Obserwuj to przez chwilę.

3. Spróbuj opisać, opowiedzieć ( najlepiej na głos) to uczucie w ciele. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • używając metafory, np. „Złość, którą odczuwam, jest jak...“,
  • opowiadając historię związaną z tym uczuciem,
  • opisując fizyczne, cielesne odczucia związane z tym stanem emocjonalnym.

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

4. Jak się czujesz po opisaniu tej emocji. Czy to doświadczenie wpłynęło w jakiś sposób na charakter tego odczucia? Czy jeśli była to nieprzyjemna emocja, poziom dyskomfortu zmalał? Czy jeśli to była pozytywna emocja, udało Ci się ją odczuć w sposób pełniejszy?

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Podczas ciężkich sytuacji życiowych doświadczamy niezwykle silnych emocji. W takim momencie niezwykle trudno sięgnąć i skorzystać ze swoich zasobów racjonalności, rozsądku i logiki. W tej sytuacji kluczowym będą Twoje wypracowane wcześniej umiejętności zarządzania swoimi emocjami: zdolność rozumienia siebie i własnych emocji, kierowania nimi i kontrolowania ich i zdolność do motywowania siebie (zbiór tych umiejętności naukowo jest określana mianem Inteligencji Emocjonalnej).

Może zastanawia Cię jaki to może mieć związek z doświadczaniem trudnych sytuacji. W praktyce, zdolność zarządzania emocjami pozwala lepiej zaspokajać swoje potrzeby, uzyskiwać radość życiową harmonię i wewnętrzny spokój. W rezultacie umożliwia wybieranie najlepszych dla siebie sposobów na życie, konsekwentnych działań i pozostawaniu w zgodzie ze sobą bez względu na okoliczności zewnętrzne.

Pamiętaj, że możliwość dzielenia się z innymi swoimi odczuciami przynosi wiele korzyści. Po pierwsze istotnie pomaga w zmniejszeniu napięcia emocjonalnego w ciele i w umyśle. Po drugie – świadomość posiadanego wsparcia może nieść ze sobą nieocenione poczucie bezpieczeństwa. Niektóre osoby dostrzegają, że bardziej doskwiera im samotność w mierzeniu się z trudnościami aniżeli sama problematyczna sytuacja. 

Stres związany z przewlekłą lub ciężką chorobą zmniejsza udzielanie wyjaśnień, dodawanie wiary i nadziei, wzmacnianie poczucia wartości, empatyczne słuchanie i po prostu obecność. 

Niektóre osoby w trudnych sytuacjach mają tendencję do izolowania się i unikania kontaktów z otoczeniem i przyjmowania pomocy. Jeśli jesteś taką osobą lub w Twoim otoczeniu ktoś tak właśnie się zachowuje, to musisz wiedzieć, że jest to naturalny i spotykany mechanizm obronny. Jeśli jednak ta faza się przedłuża, a problem nie zostaje rozwiązany - być może będzie wskazana pomoc specjalisty, np. psychoonkologa.

 

Link do dodatkowego ćwiczenia:

/upload/dokumenty/emocje-cwiczenieprzeramowanie.doc

 

Webinar o emocjach: