X zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Bezpłatna infolinia: 0 800 493 494
Zdrowiej >> Stres i jak go oswoić

 

 

Czym jest stres?

Z ewolucyjnego punktu widzenia to, czego często doświadczamy, a co nazywane jest stresem, stanowi pradawny, biologicznie uwarunkowany, podobny do odruchu mechanizm, znany jako reakcja walki lub ucieczki. Kiedy pojawia się niebezpieczeństwo, ludzie szybko przystosowują się do obciążenia i napotykanych wyzwań, wykorzystując zdolność organizmu do reagowania na oba te sposoby.

Fizjologiczne następstwa stresu same w sobie nie są szkodliwe. Współcześnie stres stał się dla ludzi problemem, gdyż jest wyzwalany wiele razy dziennie przez mnogość bodźców, a fizjologiczne następstwa powodowane przez reakcję stresową nie są rozładowywane ani poprzez walkę, ani ucieczkę.

Na co dzień w życiu „stres” stanowi ogólne określenie na szereg objawów, obejmujących myśli, uczucia, zachowanie oraz reakcje fizyczne. Odnoszenie go tylko do stresorów, czyli czynników wyzwalających stres, jest nadmiernym uproszczeniem. (Stresory obejmują wszystkie postrzegane jako niebezpieczeństwo lub zagrożenie zewnętrzne okoliczności/bodźce: hałas, presję czasu, kłopoty ze zdrowiem, w związku, z dziećmi lub znajomymi, zmiany w miejscu pracy itd.)

Stres nie jest tylko bodźcem (czynnikiem wyzwalającym stres) czy reakcją. Dzisiejsi badacze, opierając się między innymi na pracach Lazarusa, twierdzą, że oba te aspekty (stresor i reakcja stresowa) wzajemnie na siebie oddziałują. Innymi słowy, zachodzi związek wzajemnego oddziaływania między nieustannie zmieniającą się sytuacją a myślącą, czującą i działającą osobą. Nie istnieją bodźce, które same w sobie stanowią czynniki wyzwalające stres. To raczej sposób ich postrzegania decyduje o tym, czy są one stresujące, czy nie.

Źródło: Ulla Franken

 

Jak radzić sobie ze stresem?

Większa świadomość tego co konkretnie Cię stresuje i jak na to reagujesz może być praktycznym wsparciem w radzeniu sobie z codziennym stresem.

Czynniki wyzwalające stres to STRESORY – mogą być związane z sytuacjami zewnętrznymi, stanami wewnętrznymi (gonitwa myśli), warunkami panującymi w otoczeniu (np. hałas)

 

Jakie czynniki wywołują u mnie stres?

 

Stresuję się gdy:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

REAKCJE stresowe –

Mogą być fizyczne (pocą mi się ręce), emocjonalne (czuję lęk), behawioralne (przestaję się odzywać)

 

Gdy się stresuję, to…

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Korzystne skutki uważności:

- uświadamianie sobie, które sytuacje mogą być czynnikami wyzwalającymi stres (większa świadomość jakie stresory na mnie działają) to zwiększenie zdolności radzenia sobie z nimi i wyrobienie sobie systemu wczesnego ostrzegania;

- większa świadomość swoich reakcji stresowych – pozwala na zwiększenie przestrzeni zanim zareagujemy. Zamiast nawykowej reakcji może pojawić się odpowiedź na stres.