X zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Bezpłatna infolinia: 0 800 493 494

 

 

Do dobrego funkcjonowania bardzo jest potrzebne radzenie sobie z emocjami. Oznacza to, że umiesz zauważyć w sobie emocję, umiesz ją nazwać i odpowiednio wyrazić. WYRAŻANIE EMOCJI jest kluczowe dla utrzymania równowagi psychicznej i nie ma w tym nic wstydliwego czy niewłaściwego. Brak odpowiedniego wyrażania emocji powoduje pogłębianie się stresu. Na początek możesz zapisywać swoje emocje w dzienniku lub mówić do siebie na głos, co czujesz. Jeśli czujesz coś przyjemnego – wyraź to odpowiednio. Jeśli czujesz złość lub gniew zrób coś, by to z siebie wyrzucić.

 

Poniższe ćwiczenie może być przydatne:

 

 

1.Wybierz emocje, które odczuwasz teraz lub które odczuwałeś dzisiaj. Powyższa mapa emocji może być przydatna, jeśli masz problem z nazwaniem tego co czujesz.

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. Usiądź wygodnie, w ciszy i spokoju. Sprawdź, co mówi Twoje ciało, gdzie czujesz w ciele konkretną emocję. Obserwuj to przez chwilę.

3. Spróbuj opisać, opowiedzieć ( najlepiej na głos) to uczucie w ciele. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • używając metafory, np. „Złość, którą odczuwam, jest jak...“,
  • opowiadając historię związaną z tym uczuciem,
  • opisując fizyczne, cielesne odczucia związane z tym stanem emocjonalnym.

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

4. Jak się czujesz po opisaniu tej emocji. Czy to doświadczenie wpłynęło w jakiś sposób na charakter tego odczucia? Czy jeśli była to nieprzyjemna emocja, poziom dyskomfortu zmalał? Czy jeśli to była pozytywna emocja, udało Ci się ją odczuć w sposób pełniejszy?

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Podczas ciężkich sytuacji życiowych doświadczamy niezwykle silnych emocji. W takim momencie niezwykle trudno sięgnąć i skorzystać ze swoich zasobów racjonalności, rozsądku i logiki. W tej sytuacji kluczowym będą Twoje wypracowane wcześniej umiejętności zarządzania swoimi emocjami: zdolność rozumienia siebie i własnych emocji, kierowania nimi i kontrolowania ich i zdolność do motywowania siebie (zbiór tych umiejętności naukowo jest określana mianem Inteligencji Emocjonalnej).

Może zastanawia Cię jaki to może mieć związek z doświadczaniem trudnych sytuacji. W praktyce, zdolność zarządzania emocjami pozwala lepiej zaspokajać swoje potrzeby, uzyskiwać radość życiową harmonię i wewnętrzny spokój. W rezultacie umożliwia wybieranie najlepszych dla siebie sposobów na życie, konsekwentnych działań i pozostawaniu w zgodzie ze sobą bez względu na okoliczności zewnętrzne.

Pamiętaj, że możliwość dzielenia się z innymi swoimi odczuciami przynosi wiele korzyści. Po pierwsze istotnie pomaga w zmniejszeniu napięcia emocjonalnego w ciele i w umyśle. Po drugie – świadomość posiadanego wsparcia może nieść ze sobą nieocenione poczucie bezpieczeństwa. Niektóre osoby dostrzegają, że bardziej doskwiera im samotność w mierzeniu się z trudnościami aniżeli sama problematyczna sytuacja. 

Stres związany z przewlekłą lub ciężką chorobą zmniejsza udzielanie wyjaśnień, dodawanie wiary i nadziei, wzmacnianie poczucia wartości, empatyczne słuchanie i po prostu obecność. 

Niektóre osoby w trudnych sytuacjach mają tendencję do izolowania się i unikania kontaktów z otoczeniem i przyjmowania pomocy. Jeśli jesteś taką osobą lub w Twoim otoczeniu ktoś tak właśnie się zachowuje, to musisz wiedzieć, że jest to naturalny i spotykany mechanizm obronny. Jeśli jednak ta faza się przedłuża, a problem nie zostaje rozwiązany - być może będzie wskazana pomoc specjalisty, np. psychoonkologa.

 

Link do dodatkowego ćwiczenia:

/upload/dokumenty/emocje-cwiczenieprzeramowanie.doc