X zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Bezpłatna infolinia: 0 800 493 494
Zdrowiej >> BHP Zdrowia

 

MOJE BHP

- czyli Bezpieczeństwo i Higiena Przeciwstresowa

 

Każdego dnia potrzebujemy energii niezbędnej do funkcjonowania, którą możemy nazwać paliwem mentalnym. Jeśli masz skojarzenie z samochodem, to jest to bardzo dobre skojarzenie – samochód w złym stanie i niezatankowany nie pojedzie daleko, a czasem nawet nie ruszy. Człowiek jest istotą, która potrzebuje wysokiej jakości paliwa, by jak najlepiej funkcjonować – szczególnie w trakcie procesu leczenia i zdrowienia.

Jeśli doświadczamy stresu długotrwałego, to zaczynamy zapominać o dostarczaniu sobie energii i funkcjonujemy na resztkach energii, więc nic dziwnego, że pojawia się uczucie, że nic się nie chce, nawet ruszyć z kanapy czy z łóżka, nic nie cieszy, a problemy i trudności urastają do wielkich rozmiarów.

Dlatego jest bardzo ważne, by zadbać samemu o dostarczenie sobie najlepszej jakości składników naszego paliwa życiowego.

 

 

Elementy składowe paliwa życiowego

 

 

  1. Sen

 

Regularny, dobrej jakości i odpowiednio długi SEN, czyli kładziemy się spać o jednakowej porze w wywietrzonym pokoju, ładnie pachnącej pościeli, na wygodnym materacu, w zaciemnionym pokoju lub z opaską na oczach i śpimy ok. 7-8 godzin. Dwie godziny przed snem wyłączamy komputer, telewizję i wyciszamy głowę w miłej rodzinnej atmosferze lub robiąc coś, co nam sprawi przyjemność – może to być czytanie ciekawej książki, kąpiel w pachnącej pianie czy inna ulubiona czynność. Kolację jemy najpóźniej na 3 godziny przed snem;

 

  1. Jedzenie

 

Duże znaczenie ma sposób ODŻYWIANIA się i jakość tego, co jemy – warto jeść jak najmniej przetworzone jedzenie, unikamy fastfoodów, słonych przekąsek i słodyczy. Lepiej zjeść mniej – ale jedzenia lepszej jakości. Warto jeść kiszonki, dużo warzyw i owoce. Jedz mało mięsa i najlepiej ze sprawdzonego źródła, mało nabiału i pieczywa. Najlepsza wskazówka, to jeść z umiarem, smacznie oraz uważnie.

 

  1. Ruch

 

Człowiek jako gatunek potrzebuje regularnego RUCHU, by utrzymać ciało i umysł w dobrej formie. Jeśli nie masz w zwyczaju regularnie się ruszać, to zacznij od prostego spaceru. Wybierz taki rodzaj aktywności fizycznej, który sprawi Ci przyjemność. Każdy ruch sprzyja rozładowaniu napięcia w ciele.

 

  1. Relaks

 

Nie zapominaj o RELAKSIE. Znajdź codziennie chwilę tylko dla siebie i zrób dla siebie coś przyjemnego. Niech to będzie odpoczynek w takiej formie, jaką najbardziej lubisz. Nie tylko ciało potrzebuje odpoczynku, mózg również. Mózg odpoczywa, gdy puszczasz myśli wolno lub robisz coś miłego dla siebie, np. gdy słuchasz muzyki, tańczysz lub bierzesz kąpiel;

 

  1. Oddech

 

To oczywiste, że każdy z nas oddycha, ale czy wiesz, że świadome oddychanie może Cię wspierać na co dzień? Proste ćwiczenie polegające na skupieniu uwagi na oddechu nazywa się medytacją i może być dla Twojego mózgu jak ćwiczenia na siłowni.

 

  1. Wyrażanie emocji

 

Do dobrego funkcjonowania bardzo jest potrzebne radzenie sobie z emocjami. Oznacza to, że umiesz zauważyć w sobie emocję, umiesz ją nazwać i odpowiednio wyrazić. WYRAŻANIE EMOCJI jest kluczowe dla utrzymania równowagi psychicznej i nie ma w tym nic wstydliwego czy niewłaściwego. Brak odpowiedniego wyrażania emocji powoduje pogłębianie się stresu. Możesz zapisywać swoje emocje w dzienniku lub mówić do siebie na głos, co czujesz. Jeśli czujesz coś przyjemnego – wyraź to odpowiednio. Jeśli czujesz złość lub gniew zrób coś, by to z siebie wyrzucić. Zrób to tak, by nie krzywdzić siebie lub innych. Jeśli chcesz coś mocno kopnąć, to kopnij piłkę, nigdy własną druga nogę lub inną osobę

 

Linki dla Ciebie:

 

Uważność: /upload/dokumenty/bhp-techniki-uwaznosc.docx

Ćwiczenia ruchowe Nishi: /upload/dokumenty/bhp-techniki-cwiczeniaruchowenishi.doc

Dziennik uważności: /upload/dokumenty/bhp-technikidziennik-uwaznosci.doc